Postanowienia noworoczne. Robisz? Jeśli tak, koniecznie przeczytaj ten wpis.

Jeśli nie, tym bardziej się z nim zapoznaj.

Schudnę, nauczę się hiszpańskiego, salsy, będę codziennie ćwiczyć minimum godzinę. Przejdę na weganizm i całkowicie porzucę cukier. Zacznę zarabiać 2x więcej i 2x więcej czasu spędzać z rodziną. Do tego codzienna medytacja, praktyka uważności, mindfulness czy jak to się pisze… i oczywiście zdrowe jedzenie. Żadnych gotowców, wszystko robione samodzielnie od podstaw. No i jeszcze palenie wypadałoby rzucić.

Wszystko fajnie.

Też bym chciała, ale…

Przyjrzyj się jeszcze raz swoim planom, postanowieniom czy celom jakie sobie stawiasz na nadchodzące 365 dni. Przeczytaj je uważnie i krytycznie oceń.

Czy nie są aby tak absurdalne i fikcyjne jak te powyżej?

postanowienia noworoczne

Wybierz sobie na początek maksymalnie 2 obszary, nad którymi chcesz pracować. A potem wypisz wszystkie plany związane z tą działką.

Co wybierasz? Samorozwój, zdrowie, edukacja, praca nad sobą, oszczędzanie, minimalizm?

Po rozpisaniu ogólnych planów/marzeń, każde z nich rozbierz na części pierwsze i opisz jak krok po kroku możesz dojść do celu lub rozwijać się w tym kierunku.

Zamiast po prostu schudnę – załóż sobie, że chcesz zrzucić np. 15 kg do końca roku. Dodatkowo określ konkretne działania, które przybliżą Cię do już nieco bardziej realnego, choć wciąż bardzo odległego celu, np.:

– rezygnacja ze słonych przekąsek albo podjadania między posiłkami;

– wprowadzenie regularnych posiłków (zacznij od prostych przepisów i nie miej wyrzutów w związku z jedzeniem tego samego obiadu 2-3 dni z rzędu);

– regularna aktywność fizyczna, ale – tu znowu trzeba określić konkrety.

postanowienia noworoczne

aktywność fizyczna

Jeśli chcesz zawalczyć o swoje zdrowie, ćwiczenia fizyczne powinny się znaleźć na Twojej liście, ale litości – nie od razu godzina dziennie. Jeśli teraz jesteś typem kanapowca polegniesz po tygodniu ćwiczeń dzień w dzień. Godzina ćwiczeń dziennie, to naprawdę dużo, szczególnie jak na sam początek. I nie chodzi bynajmniej wyłącznie o kondycję, ale o wygospodarowanie czasu na nowy nawyk.

Powoli.

Na początek zaplanuj sobie codzienne spacerowanie albo pokonywanie np. 10000 kroków plus ćwiczenia np. 2, może 3x w tygodniu. To brzmi racjonalnie.

Dodatkowo od razu określ kiedy będziesz spacerował możesz np. przygarnąć psa ze schroniska – wtedy spacery masz zagwarantowane jak w banku albo zrezygnuj z dojazdów do pracy (jeśli masz dosłownie kilka przystanków, to całkiem rozsądne wyjście, a przy okazji oszczędzasz na biletach/benzynie). U mnie sprawdzają się też spacery połączone ze słuchaniem podcastów. Włączam sobie taki trwający np. godzinę i spaceruję aż dosłucham do końca. Dwa w jednym 🙂

Jeśli decydujesz się na ćwiczenia, rozpisz też konkretnie jakie to będą ćwiczenia: zumba, tabata, sztangi czy może coś spokojniejszego: joga, pilates? Doprecyzuj czy w klubie (wykup od razu karnet) czy w domu na macie (miej w pogotowiu konkretne filmiki z YouTube, żeby nie marnować czasu na ich wyszukiwanie tuż przed ćwiczeniami).

Bez tych konkretów Twoje noworoczne postanowienie poprawy może błyskawicznie legnąć w gruzach.

zdrowe odżywianie

Zdrowe jedzenie z pewnością przybliży Cię do wymarzonej masy ciała i poprawi zdrowie, ale znowu – samo hasło „będę jeść zdrowo”, to dość abstrakcyjne i bardzo rozległe stwierdzenie.

Najpierw zdefiniuj czym dla Ciebie jest zdrowe odżywienie. Potem rozbij zdrowe odżywianie na małe kroki. Konkretne działania, które są dla Ciebie ważne. Niech to będzie coś, co pomoże właśnie Tobie, a nie suche punkty skopiowane z artykułu o zdrowej diecie.

Picie odpowiedniej ilości wody jest Twoim problemem? Znajdź swoje sposoby – kup fajną butelkę na wodę, miej na biurku zawsze dzbanek napełniony wodą, zainstaluj aplikację przypominającą o piciu wody… tu więcej o wyrobieniu nawyku picia wody

Chcesz wdrożyć jedzenie większej ilości warzyw? Zacznij uprawę kiełków, żeby mieć je świeże pod ręką. Zrób zapas mrożonek warzywnych, kup zgrzewkę małych butelek soku pomidorowego itp.  

Wiesz, że w swoim sklepie mam mini ebooka o tym jak jeść więcej warzyw>>

A może ograniczenie słodyczy jest na Twojej liście noworocznych marzeń? Aby zrealizować ten cel pomocne będzie znalezienie zdrowszego substytutu… (przynajmniej na początek) Dlatego lepiej od razu zaopatrz się w orzechy, suszone owoce czy gorzką czekoladę. Wypróbuj przepis na zdrowszą wersję domowych muffinek i koniecznie przetestuj przepis na czekoladową owsiankę.

Zerknij też na mój artykuł jak przestać jeść słodycze>>

jak przestać jeść słodycze

zdrowy początek dnia

Chcesz wprowadzić w życie codzienne jedzenie śniadań? Pamiętaj, aby już wieczorem mieć w głowie plan (a w lodówce produkty) na poranny posiłek, spróbuj nocnych owsianek, przygotuj półprodukty do szybkiego przygotowania posiłku.

I na koniec, jak już rozpiszesz krok po kroku swoje plany na nowy rok. Zaplanujesz je w konkretnych krokach – przyjrzyj się im jeszcze raz pamiętając, że doba ma jednie 24 godziny. A poza Twoim samorozwojem w Twoim grafiku powinien znaleźć się też czas dla bliskich, pracę zawodową czy codzienne obowiązki domowe.

Nie porywaj się z motyką na słońce!

Być może coś będzie trzeba wykasować albo przynajmniej przenieść na drugi kwartał. Nie miej w związku z tym wyrzutów sumienia.

Apeluję tu o Twój rozsądek. Wdrażaj małe, ale konkretne kroki. Ogarnij jedno, weź się za drugie. Nie wszystko na raz.

I ostatnie: zacznij działać. Teraz. Nie musisz czekać do 1 stycznia, kolejnego poniedziałku czy pełni księżyca.

Zamień coroczny festiwal frustracji na karnawał satysfakcji.