Bez zbędnych ceregieli, przechodzę od razu do konkretów.

kawa pomaga schudnąć

TAK! Kawa od lat cieszy się dobrą opinią (szczególnie w sporcie). Jest także czasem stosowana jako “wspomagacz” w procesie odchudzania.

Działanie termogenne kofeiny objawia się bowiem przyspieszoną przemianą materii, co pomaga uwalniać zapasy energetyczne z komórek i pozwala spalić większą liczbę kalorii… bez dodatkowego wysiłku, czyli tak jak lubimy najbardziej.

czy kawa jest zdrowa

kawa odwadnia

I tak i nie, czyli odpowiadając ulubionym powiedzenie dietetyków TO ZALEŻY.

Kawa pita regularnie powoduje pewnego rodzaju uodpornienie się i zwiększenie tolerancji na kofeinę. A to z kolei przyczynia się do tego, że kofeina nie będzie działała na nas moczopędnie. Dodatkowo dawka, którą uważa się za odwadniającą zaczyna się od 500 mg kofeiny. W jednej filiżance naparu mamy średnio 60 mg, czyli trzeba by spożyć… hohoho całkiem sporo takich porcji.

Zatem, pijąc nawet 3 filiżanki dziennie nie masz czym się przejmować.

kawa działa prozdrowotnie

TAK! Faktycznie są badania naukowe potwierdzające, że regularne picie kawy zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych (m.in. wątroby, trzonu macicy, prostaty, gardła, okrężnicy, gruczołu krokowego czy skóry).

Z kolei duża metaanaliza biorąca pod lupę ponad milion osób wykazała, że kawa spożywana w ilości 6 filiżanek dziennie obniżała ryzyko cukrzycy typu II. I co ważne, okazało się, że nie ma znaczenia czy jest to kawa bezkofeinowa czy zwykła z kofeiną. Co może skłaniać do refleksji, że to nie kofeina, a inne bioaktywne związki (m.in. kwas chlorogenowy) zawarte w kawie wpływają korzystnie na gospodarkę glukozowo-insulinową.

tu przeczytaj więcej o kawie i jej wpływie na organizm>>

5 faktów o kawie

kawa zwiększa koncentrację

TAK! Po wypiciu kawy jesteśmy w stanie pracować lepiej, wydajniej i dłużej. Czy naprawdę potrzeba na to badań?

Kawa poprawia krążenie krwi, a co za tym idzie ukrwienie tkanki nerwowej, czyli również mózgu. Zdolności poznawcze osób, które spożywają kawę są większe – naukowcy udowodnili także, ze kawa zwiększa plastyczność mózgu. Zatem mamy już jasność – kawa wpływa na poprawę zarówno naszych wyników sportowych, jak i zawodowych.

Jeśli jednak wspomagasz się kawą chwilę po przebudzeniu, to robisz błąd. Organizm potrafi bowiem samodzielnie zmobilizować się do działania chwilę po dźwięku budzika (no dobrze, kilka(naście) chwil po). Dzieje się tak za sprawą kortyzolu, hormonu stresu, którego poziom podnosi się dość znacznie po pierwszym sygnale budzika. Stężenie kortyzolu we krwi jest podwyższone przez pierwsze godziny po przebudzeniu, dlatego wykorzystaj ten naturalny mechanizm pobudzenia, a kawę zostaw sobie na sytuację awaryjną, np. bliżej godziny 10 kiedy to poziom kortyzolu obniża się albo zupełnie popołudniu, około godziny 15 – 16.

a tak w ogóle, czy kawa zakwasza?? sprawdź tu>>

kawa podwyższa ciśnienie krwi

Kofeina krótkoterminowo podnosi ciśnienie krwi, jednak kiedy pijamy ją regularnie tolerancja na działanie kofeiny zwiększa się. Dlatego osoby, które piją kawę sporadycznie, bardziej odczuwają skutki jej picia poprzez wzrost ciśnienia krwi.

Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego uważa, że u osób, które regularnie piją kawę, nie ma potrzeby, by z niej rezygnować nawet w przypadku diagnozy nadciśnienia. Kawa wpływa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy.

Udowodniono, że zdecydowanie ważniejsze jest utrzymanie prawidłowej masy ciała, wdrożenie aktywności fizycznej, rezygnacja z alkoholu oraz zbilansowana dieta bogata w błonnik, potas i uboga w sól oraz nasycone kwasy tłuszczowe.

ps. a co z wrzodami żołądka? Kawa nasila wydzielanie kwasu solnego w żołądku, zatem w przypadku wrzodów nie jest wskazana, ale nie powoduje ich powstania…

nie pijasz kawy? Poczytaj o kawie zbożowej>> albo o yerba mate>>

A co z kawą w Hashimoto? Oczywiście, że można, ale… odpowiedź jest w moim e-booku 😉

  1. Nie pije kawy kod roku, ale rozumiem ludzi, którzy uwielbiają ten napój. Negatywne skutki da się ograniczyć, chociażby nie pijąc kawy na pusty żołądek.

Leave a Reply