Zgaga, to dość powszechna dolegliwość, zazwyczaj towarzyszy chorobie refluksowej (często słowa te są stosowane zamiennie). Potrafi naprawdę skutecznie uprzykrzyć nam życie, a nie leczona może też prowadzić do poważnych powikłań: podrażnienie przełyku, owrzodzeń, krwawienia, zwężenia przełyku. Nie powinniśmy jej bagatelizować, czasem bywa pierwszym objawem choroby nowotworowej.

zgaga – dlaczego dokucza?

Spożywane pokarmy w różny sposób wpływają na napięcie dolnego zwieracza przełyku, jak również na wydzielanie kwasów żołądkowych. Napoje alkoholowe i gazowane, tłuszcze, czekolada i papierosy, a także brak umiaru w jedzeniu powodują zmniejszenie napięcia zwieracza i spowalniają opróżnianie żołądka oraz zwiększają wydzielanie kwasów, a więc sprzyjają zgadze.

Przyczyną tej dolegliwości jest zarzucanie do przełyku treści żołądkowej, która jest wymieszana z między innymi drażniącym kwasem solnym i pepsyną (enzym trawiący). Kwas solny ma pH stąd też uczucie palenia towarzyszące zgadze. Zgaga jest objawem refluksu żołądkowo-jelitowego. Do wracania treści żołądkowej dochodzi na skutek okresowej nieszczelności przełyku, która może być spowodowana niewydolnością wpustu (mięśnia zaciskającego połączenie przełyku z żołądkiem). Zgaga pojawia się często w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy oraz nadkwaśności, ale nie zawsze jest z nimi powiązana. Bywa, że dokucza również kobietom w ciąży, w tym przypadku dolegliwości po porodzie mijają bez śladu.

kawa raczej nie jest wskazana przy zgadze

zgaga – dieta do wymiany

  1. unikaj fast foodów (są tłuste i często dość pikantne co nasila objawy),
  2. zamiast 2 – 3 obfitych posiłków w ciągu dnia jedz 4 – 5 mniejszych, aby nie przeładowywać żołądka,
  3. wybieraj potrawy łagodne w smaku,
  4. kolacje jedz przynajmniej 3 godziny przed snem,
  5. nie pij soków, jeśli pijasz okazjonalnie zawsze rozcieńczaj je wodą w proporcji 1:1,
  6. unikaj kwaśnych i cierpkich owoców,
  7. unikaj ostrych przypraw,
  8. unikaj gorzkiej czekolady i kakao,
  9. zrezygnuj z potraw wędzonych i marynowanych,
  10. zrezygnuj z pokarmów i napojów wywołujących wzdęcia,
  11. odstaw kawę,
  12. zrezygnuj z alkoholu,
  13. obserwuj po jakich produktach dokucza ci zgaga; u niektórych osób wywołują ją inne pokarmy, np. świeże pieczywo, ciasta, pomidory i ich przetwory, mięsa mocno naszpikowane czosnkiem lub cebulą.
gotowany schab jest dobrym pomysłem na lekkostrawny obiad

zgaga – nie tylko dieta

Wprowadź zmiany także do swojego trybu życia.

  1. nie pal!
  2. schudnij w przypadku nadwagi (bezpieczne i skuteczne odchudzanie>>)
  3. jedz powoli, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwaj i zwiększ odstępy między połknięciami
  4. spaceruj, zwłaszcza po posiłkach (nie kładź się bezpośrednio po jedzeniu)
  5. unieś wezgłowie łóżka o około 15 cm
  6. noś luźne, nie uciskające ubrania (szczególnie bluzki)
  7. przeciwwskazane są nadmierne ćwiczenia fizyczne, szczególnie dotyczące mięśni brzucha

zgaga – doraźna pomoc

1. pół szklanki chudego mleka
2. kilka migdałów
3. kilka łyżek soku z surowego ziemniaka 4. napar ze świeżego imbiru  

Dobrym, ale tylko doraźnym sposobem na palenie w przełyku są też leki zobojętniające kwas solny i hamujące wydzielanie soku żołądkowego. Jednak one działają objawowo, tylko na chwilę usuwając problem. Zażywanie ich przez dłuższy czas może zaburzać naturalne mechanizmy wydzielania soku żołądkowego oraz maskować ewentualne powikłania zgagi.

Zmieniając nawyki żywieniowe, można w prosty sposób się jej pozbyć, a tym samym poprawić samopoczucie oraz uniknąć powikłań. Jeśli jednak pomimo zastosowania domowych metod zgaga wciąż powraca koniecznie zgłoś się do lekarza, być może pieczenie w przełyku jest objawem poważniejszej choroby.

przepisy, które mogą Ci się przydać

pasty kanapkowe>>

pasztety roślinne>> zdecydowana większość będzie dobra, można zmniejszyć ilość cebuli oraz ograniczyć te bogate w warzywa strączkowe

zupa krem z buraków>>

schab gotowany>>

gulasz z indyka>>

pulpety drobiowe>>

zapiekanką z dynią>> użyj pieczarek, możesz też zrezygnować z cebuli

ryba pieczona>>

sałatka z kaszą bulgur>> dodaj szpinaku zamiast jarmużu

  1. W ciąży doświadczyłam niemiłosiernej zgagi – to była masakra. Ile ja się umęczyłam, to moje. Nic, dosłownie nic nie pomagało, a jak już to na chwilę. Zgaga dopadła mnie w sumie z dwa miesiące przed porodem, ale fakt faktem, jak urodziłam odeszła w niepamięć 😉 ale nawet podczas porodu była ze mną 🙂

  2. Ten post koniecznie dam do przeczytania mojemu tacie, który często skarży się na zgagę. Ja na szczęście nigdy nie miałam więc nawet nie znam tego uczucia. Pozdrawiam ciepło!

  3. Normalnie zgagi nie mam, dokuczała mi w ciąży i najlepszym ratunkiem były migdały 🙂

  4. Mi również zgaga dokucza w ciąży, w poprzedniej tez miałam ta dolegliwość i przeszła po porodzie, wiec mam nadzieje, ze tym razem będzie tak samo. Mi pomaga wapno takie w tabletkach musujacych.

Leave a Reply